Filtern nach
Letzte Suchanfragen

Ergebnisse für *

Es wurden 58 Ergebnisse gefunden.

Zeige Ergebnisse 51 bis 58 von 58.

Sortieren

  1. Wissenschaftliches Arbeiten. Qualitative Inhaltsanalyse, Frageformulierung, Gütekriterien der qualitativen Forschung
    Erschienen: 2022
    Verlag:  GRIN Verlag, München

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: DNB Sachgruppe Deutsche Sprache und Literatur
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783346779588
    Weitere Identifier:
    9783346779588
    Auflage/Ausgabe: 1. Auflage, digitale Originalausgabe
    Schlagworte: Qualitative Inhaltsanalyse; Qualitative Methode
    Weitere Schlagworte: (Produktform)Electronic book text; (BISAC Subject Heading)LIT004170: LITERARY CRITICISM / European / German; Qualitative Forschung;Frageformulierung;Testkonstruktion;Gütekriterien; (VLB-WN)9563: Deutsche Sprachwissenschaft, Deutschsprachige Literaturwissenschaft
    Umfang: Online-Ressource, 22 Seiten
    Bemerkung(en):

    Vom Verlag als Druckwerk on demand und/oder als E-Book angeboten

  2. Zur Normativität als Problembereich der quantitativen und qualitativen Methodologie
    Autor*in: Dovalil, Vít
    Erschienen: 2024
    Verlag:  Tübingen : Narr Francke Attempto ; Mannheim : Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS) [Zweitveröffentlichung]

    Ziel dieses Aufsatzes ist es, die sprachliche Normativität in diesem Kontext methodologisch adäquat zu verorten zu versuchen. Als Eckpunkte dazu bieten sich beide entwickelten Methodologien an, die sich auf die Untersuchung des Sprachgebrauchs... mehr

     

    Ziel dieses Aufsatzes ist es, die sprachliche Normativität in diesem Kontext methodologisch adäquat zu verorten zu versuchen. Als Eckpunkte dazu bieten sich beide entwickelten Methodologien an, die sich auf die Untersuchung des Sprachgebrauchs konzentrieren, d.h. auf die quantitative und die qualitative Forschung. Einleitend werden jeweils ihre wichtigsten Prinzipien zusammengefasst. Im Anschluss daran wird diskutiert, in welchem Paradigma eigentlich die Frage nach Normativität adäquat ist und inwieweit die Voraussetzung zu verteidigen wäre, dass aus Belegbarkeit und hohen Vorkommenshäufigkeiten bestimmter Varianten bzw. Strukturen in den Korpora auf Sprachnormen und Normgerechtheit geschlossen werden kann.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einem Sammelband
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Sprachgebrauch; Normativität; Methodologie; Quantitative Methode; Qualitative Methode
    Lizenz:

    rightsstatements.org/page/InC/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  3. Quantitative and Qualitative Research across Cultures and Languages: Cultural Metrics and their Application
    Erschienen: 2019
    Verlag:  New York [u.a.] : Springer US

    Growing globalisation of the world draws attention to cultural differences between people from different countries or from different cultures within the countries. Notwithstanding the diversity of people’s worldviews, current cross-cultural research... mehr

     

    Growing globalisation of the world draws attention to cultural differences between people from different countries or from different cultures within the countries. Notwithstanding the diversity of people’s worldviews, current cross-cultural research still faces the challenge of how to avoid ethnocentrism; comparing Western-driven phenomena with like variables across countries without checking their conceptual equivalence clearly is highly problematic. In the present article we argue that simple comparison of measurements (in the quantitative domain) or of semantic interpretations (in the qualitative domain) across cultures easily leads to inadequate results. Questionnaire items or text produced in interviews or via open-ended questions have culturally laden meanings and cannot be mapped onto the same semantic metric. We call the culture-specific space and relationship between variables or meanings a ’cultural metric’, that is a set of notions that are inter-related and that mutually specify each other’s meaning. We illustrate the problems and their possible solutions with examples from quantitative and qualitative research. The suggested methods allow to respect the semantic space of notions in cultures and language groups and the resulting similarities or differences between cultures can be better understood and interpreted.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Psychologie (150)
    Schlagworte: Kulturrelativismus; Ethnopsychologie; Quantitative Methode; Qualitative Methode
    Lizenz:

    rightsstatements.org/page/InC/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  4. Desafios do uso do livro didático no ensino superior: uma análise empírica exploratória da recepção de aspectos de vocabulário, gramática e exercícios do livro "DaF Kompakt"

    Dos vários recursos disponíveis ao aprendizado da língua estrangeira (LE), o livro didático tem provado ser indubitavelmente um dos elementos centrais para os mecanismos de ensino-aprendizagem em nossas salas de aula ao longo das décadas (RÖSLER;... mehr

     

    Dos vários recursos disponíveis ao aprendizado da língua estrangeira (LE), o livro didático tem provado ser indubitavelmente um dos elementos centrais para os mecanismos de ensino-aprendizagem em nossas salas de aula ao longo das décadas (RÖSLER; SCHART 2016). Este artigo avança as discussões atuais acerca da utilização do livro didático de alemão como língua estrangeira (ALE) especificamente no contexto do ensino superior brasileiro e tem como objetivo apresentar e discutir criticamente a partir de uma pesquisa exploratório-interpretativa (CASPARI; HELBIG; SCHMELTER 2007) a percepção dos alunos sobre o livro didático "DaF Kompakt", utilizado por uma universidade pública no Rio de Janeiro que oferece o Curso de Letras Português-Alemão. O artigo apresenta inicialmente uma discussão acerca do papel do livro didático e das crenças e percepções discentes sobre ensino-aprendizagem de ALE, em seguida apresenta e analisa os dados coletados por meio de pesquisa qualitativa junto a discentes do ensino superior e, por fim, propõe uma agenda de pesquisa que aponta para possibilidades de análise crítica do uso do livro didático de língua estrangeira e de uma investigação mais aprofundada e contrastiva sobre limites e possibilidades dos materiais usados em cursos de língua alemã nas universidades brasileiras. ; Among the many available foreign language (FL) resources, textbooks have undoubtedly been one of the core elements in teaching-learning mechanisms in classrooms for many decades (RÖSLER; SCHART 2016). This paper extends current discussions on the use of textbooks for teaching German as a Foreign Language, specifically within the context of Brazilian universities. The purpose here is to present and provide a critical discussion - based on an exploratory-interpretive survey (CASPARI; HELBIG; SCHMELTER 2007) - of student perceptions of the textbook "DaF Kompakt", used by one university in Rio de Janeiro, Brazil, that offers Portuguese and German Language and Literature Studies. This paper opens with an initial discussion ...

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Portugiesisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Bildung und Erziehung (370); Literaturen germanischer Sprachen; Deutsche Literatur (830)
    Schlagworte: Deutsch; Fremdsprache; Lehrmittelanalyse; Qualitative Methode
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  5. German EU Studies Oder EU Studies in Germany
    Erschienen: 2021
    Verlag:  Bologna : Società editrice il Mulino

    This chapter focuses on the contributions of German scholars to two of the three main research questions that have defined EU studies. Leaving aside the debate on the drivers of European integration, i.e. European integration theory, we will discuss... mehr

     

    This chapter focuses on the contributions of German scholars to two of the three main research questions that have defined EU studies. Leaving aside the debate on the drivers of European integration, i.e. European integration theory, we will discuss the «governance turn» Fritz Scharpf, Beate Kohler-Koch, Arthur Benz, Ingeborg Tömmel and others promoted in studying EU institutions as well as the more policy-oriented approaches by Adrienne Héritier and again Fritz Scharpf and their students. We will then address the ever-growing literature on Europeanization on how EU policies, institutions and political processes have been affecting the domestic structures of member states, membership candidates, as well as neighborhood and third countries. In this context, German scholars also contributed to EU studies in what could be coined in methodological rather than substantial terms. Whereas Thomas König, Gerald Schneider, and others promoted the application of quantitative approaches, scientists like Bernhard Ebbinghaus and Markus Haverland dealt with general questions on research designs like case selection and causal inference. Finally, we will also discuss German contributions to diffusion research. The European Union as a most likely case for the diffusion of policies has attracted considerable attention by scholars dealing with the question of when and how policies spread across time and space. So it comes as no surprise that EU studies as well as diffusion research mutually benefitted from each other. In this regard, German scientists like Katharina Holzinger, Christoph Knill, Tanja Börzel, Thomas Plümper, Thomas Risse and others played a prominent role, too.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einem Sammelband
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Politikwissenschaft (320)
    Schlagworte: Europäische Union; Internationale Politik; Governance; Europäisierung; Quantitative Methode; Qualitative Methode
    Lizenz:

    rightsstatements.org/page/InC/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  6. Qualitative Netzwerkanalyse
    Konzepte, Methoden, Anwendungen
    Autor*in:
    Erschienen: 2006
    Verlag:  VS, Verlag für Sozialwiss., Wiesbaden

    Universitätsbibliothek J. C. Senckenberg, Zentralbibliothek (ZB)
    13.524.44
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek J. C. Senckenberg, Bibliothek Sozialwissenschaften und Psychologie (BSP)
    GesWiss: GM 1296
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek J. C. Senckenberg, Bibliothek Sozialwissenschaften und Psychologie (BSP)
    ErzWiss: SP 023/49
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Fachkatalog Germanistik
    Beteiligt: Hollstein, Betina (Herausgeber)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 3531143948; 9783531143941
    RVK Klassifikation: MR 2000 ; MS 1030
    Auflage/Ausgabe: 1. Auflage
    Schlagworte: Netzwerkanalyse <Soziologie>; Qualitative Methode
    Umfang: 514 Seiten, Diagramme
    Bemerkung(en):

    Literaturangaben

  7. Qualitative Netzwerkanalyse
    Konzepte, Methoden, Anwendungen
    Autor*in:
    Erschienen: 2006
    Verlag:  VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden ; Springer International Publishing AG, Cham

    Universitätsbibliothek J. C. Senckenberg, Zentralbibliothek (ZB)
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Fachkatalog Germanistik
    Beteiligt: Hollstein, Betina (Herausgeber); Straus, Florian (Herausgeber)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783531900742; 3531900749; 3531143948
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: MR 2000 ; MS 1030
    Auflage/Ausgabe: 1st ed. 2006
    Schlagworte: Netzwerkanalyse <Soziologie>; Qualitative Methode; Social sciences; Sociology; Psychology; Communication; Society; Sociology; Psychological Methods; Media and Communication
    Umfang: 1 Online-Ressource (VII, 509 Seiten)
  8. Qualitative Forschung in Deutsch als Fremdsprache
    Autor*in:
    Erschienen: 2009
    Verlag:  Lang, Frankfurt am Main

    Universitätsbibliothek J. C. Senckenberg, Zentralbibliothek (ZB)
    88.901.92
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Fachkatalog Germanistik
    Beteiligt: Baumann, Beate (Herausgeber)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9783631584484
    Weitere Identifier:
    9783631584484
    RVK Klassifikation: GB 3010 ; GB 3041
    DDC Klassifikation: Germanische Sprachen; Deutsch (430)
    Schriftenreihe: Deutsche Sprachwissenschaft international ; 4
    Schlagworte: Deutsch; Fremdsprache; Qualitative Methode
    Umfang: 140 Seiten, 21 cm
    Bemerkung(en):

    Literaturangaben