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  1. The Question of Madness in the Works of E. T. A. Hoffmann and Mary Shelley
    with particular reference to "Frankenstein" and "Der Sandmann"
    Autor*in: Preuß, Karin
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Lang, Frankfurt am Main [u.a.]

    Mary Shelley's novel Frankenstein or the Modern Prometheus was first published in 1818. A year before Hoffmann's novella Der Sandmann was published in the first of the two volumes of his Nachtstucke. A major theme for Mary Shelley and E.T.A. Hoffmann... mehr

    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Mary Shelley's novel Frankenstein or the Modern Prometheus was first published in 1818. A year before Hoffmann's novella Der Sandmann was published in the first of the two volumes of his Nachtstucke. A major theme for Mary Shelley and E.T.A. Hoffmann and a hitherto neglected aspect of academic research is the question of madness, in Frankenstein and Der Sandmann. Both texts represent certain features shared by the Romantic movements in Germany and England, such as an ironic stance towards Romanticism itself, its Prometheanism, or its indulgence in the occult. At the same time both authors criticise the Enlightenment project more than they do celebrate the idea of progress. The first two chapters of this study stress the contrastive approaches of Hoffmann and Mary Shelley in their explorations of madness. The rest of this analysis emphasises the similarities of mythological, cultural and linguistic contexts within which Mary Shelley and Hoffmann settle their pre-occupation with madness. This study aims at finding out whether insanity is an illness of the isolated individual, or whether society is sick itself. Is insanity related to the body or the mind? Is it an image for the crisis of representation in postrevolutionary Romanticism?

     

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  2. The question of madness in the works of E. T. A. Hoffmann and Mary Shelley
    with particular reference to "Frankenstein" and "Der Sandmann"
    Autor*in: Preuß, Karin
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Lang, Frankfurt am Main

    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Potsdamer Straße
    1 A 491585
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Technische Universität Chemnitz, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    A 2004/8540
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Kiel, Zentralbibliothek
    Ba 4884
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Konstanz, Kommunikations-, Informations-, Medienzentrum (KIM)
    deu 939:h699:wd/p72
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    Universitätsbibliothek Leipzig
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Deutsches Literaturarchiv Marbach, Bibliothek
    HH (Hoffmann,Ern.T.A.)
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    GK 4944 PRE
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Saarländische Universitäts- und Landesbibliothek
    2003-8960
    keine Fernleihe
    Klassik Stiftung Weimar / Herzogin Anna Amalia Bibliothek
    173688 - A
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Herzogin Anna Amalia Bibliothek; Deutsches Literaturarchiv Marbach, Bibliothek
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Dissertation
    Format: Druck
    ISBN: 363150604X; 0820460982
    Weitere Identifier:
    9783631506042
    RVK Klassifikation: GK 4944 ; HL 4345
    Schriftenreihe: Array ; 107
    Schlagworte: Mental illness in literature
    Weitere Schlagworte: Hoffmann, E. T. A.; Shelley, Mary Wollstonecraft
    Umfang: 289 S
    Bemerkung(en):

    Literaturverz. S. 269 - 289

    Zugl.: Swansea, Univ. of Wales, Diss., 2000 u.d.T.: Preuß, Karin: An interdisciplinary inquiry into the question of madness in Mary Shelley and E. T. A. Hoffmann

  3. The Question of Madness in the Works of E. T. A. Hoffmann and Mary Shelley
    with particular reference to "Frankenstein" and "Der Sandmann"
    Autor*in: Preuß, Karin
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Lang, Frankfurt am Main [u.a.]

    Mary Shelley's novel Frankenstein or the Modern Prometheus was first published in 1818. A year before Hoffmann's novella Der Sandmann was published in the first of the two volumes of his Nachtstucke. A major theme for Mary Shelley and E.T.A. Hoffmann... mehr

    Staatsbibliothek Bamberg
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    Universitätsbibliothek Bayreuth
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    Universitätsbibliothek Eichstätt-Ingolstadt
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    Universitätsbibliothek Erlangen-Nürnberg, Hauptbibliothek
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    Bayerische Staatsbibliothek
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    Universitätsbibliothek der LMU München
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    Universitätsbibliothek Passau
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    Mary Shelley's novel Frankenstein or the Modern Prometheus was first published in 1818. A year before Hoffmann's novella Der Sandmann was published in the first of the two volumes of his Nachtstucke. A major theme for Mary Shelley and E.T.A. Hoffmann and a hitherto neglected aspect of academic research is the question of madness, in Frankenstein and Der Sandmann. Both texts represent certain features shared by the Romantic movements in Germany and England, such as an ironic stance towards Romanticism itself, its Prometheanism, or its indulgence in the occult. At the same time both authors criticise the Enlightenment project more than they do celebrate the idea of progress. The first two chapters of this study stress the contrastive approaches of Hoffmann and Mary Shelley in their explorations of madness. The rest of this analysis emphasises the similarities of mythological, cultural and linguistic contexts within which Mary Shelley and Hoffmann settle their pre-occupation with madness. This study aims at finding out whether insanity is an illness of the isolated individual, or whether society is sick itself. Is insanity related to the body or the mind? Is it an image for the crisis of representation in postrevolutionary Romanticism?

     

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    Hinweise zum Inhalt