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  1. Linguistic Purism in Action
    How auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: [2001]; © 2001
    Verlag:  De Gruyter, Berlin/Boston

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110881103; 9783110170245; 9783111776668
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: GC 4672
    Schriftenreihe: Studia Linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: German language / Early modern, 1500-1700 / Auxiliary verbs; German language / Standardization / History; Tun (The German word); Deutsch; Deutsch; Geschichte
    Umfang: 1 online resource (x,312pages), illustrations
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher’s Web site, viewed March 24, 2015)

    :

  2. Linguistic Purism in Action
    How auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001
    Verlag:  De Gruyter, Berlin

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
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    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110170245; 9783110881103; 9783111776668
    RVK Klassifikation: GC 4672
    Schriftenreihe: Studia Linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: Deutsch; Geschichte; German language; German language; Tun (The German word)
    Weitere Schlagworte: Electronic books
    Umfang: 1 Online-Ressource (X, 312 S.)
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references (pages 276-312). - Originally presented as the author's thesis (doctoral)--University of Newcastle upon Tyne, 2000

    Biographical note: Der Autor hat an der Universität Newcastle upon Tyne promoviert und ist jetzt Dozent für Germanistik an der Universität zu Bristol

    Biographical note: The author received his doctorate at the University of Tyne and now teaches German Studies at the University of Bristol

    Main description: Anhand der Geschichte des Hilfsverbs tun (Susanne tut gern Kuchen essen) seit 1350 wird gezeigt, dass präskriptive Grammatiker im 16. und 17. Jahrhundert aktiv in den Standardisierungesprozess eingegriffen haben, um gewisse morphosyntaktische Konstruktionen von der Prestigesprache "Standarddeutsch" fernzuhalten

    Main description: The auxiliary do (tun) is one of the most-discussed constructions in West Germanic. In German, there is a striking opposition between modern standard German, where the construction is virtually ungrammatical and considered to be "sub-standard" by most speakers, whilst, as this book shows, the construction is attested in all modern dialects as well as historic stages since 1350. In answering why auxiliary tun is ungrammatical in modern standard German, it is shown that the stigmatization of tun was caused by prescriptive grammarians in the 16th-18th century. Furthermore it is shown that the stigmatization of tun as "bad" German occurred in clearly discernible stages, from bad poetry (1550-1680), to bad written German (1680-1740) and finally to "bad" German in general (after 1740), thus providing evidence that the history of the standardization of German needs to take into account direct metalinguistic comments from prescriptive grammarians. The effectiveness of linguistic purism is also shown by evidence from two other constructions, namely polynegation and double perfect

  3. Linguistic Purism in Action
    How auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001
    Verlag:  De Gruyter, Berlin/Boston

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110881103; 3110881101
    Weitere Identifier:
    9783110881103
    DDC Klassifikation: Germanische Sprachen; Deutsch (430); Literaturen germanischer Sprachen; Deutsche Literatur (830)
    Auflage/Ausgabe: Reprint 2013
    Schriftenreihe: Studia Linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: Frühneuhochdeutsch; Verb; tun
    Weitere Schlagworte: (Produktform)Electronic book text; (Zielgruppe)Fachpublikum/ Wissenschaft; (BISAC Subject Heading)LAN009000; Verb; Schriftsprache; Sprachwandel; PR: Library title; Hilfsverb; Frühneuhochdeutsch; (VLB-WN)9561
    Umfang: Online-Ressource, Num. figs.
    Bemerkung(en):

    Lizenzpflichtig

  4. Linguistic Purism in Action
    How auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001; ©2001.
    Verlag:  De Gruyter, Berlin

    Biographical note: Der Autor hat an der Universität Newcastle upon Tyne promoviert und ist jetzt Dozent für Germanistik an der Universität zu Bristol. Biographical note: The author received his doctorate at the University of Tyne and now teaches... mehr

    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Biographical note: Der Autor hat an der Universität Newcastle upon Tyne promoviert und ist jetzt Dozent für Germanistik an der Universität zu Bristol. Biographical note: The author received his doctorate at the University of Tyne and now teaches German Studies at the University of Bristol. Anhand der Geschichte des Hilfsverbs tun (Susanne tut gern Kuchen essen) seit 1350 wird gezeigt, dass präskriptive Grammatiker im 16. und 17. Jahrhundert aktiv in den Standardisierungesprozess eingegriffen haben, um gewisse morphosyntaktische Konstruktionen von der Prestigesprache "Standarddeutsch" fernzuhalten. The auxiliary do (tun) is one of the most-discussed constructions in West Germanic. In German, there is a striking opposition between modern standard German, where the construction is virtually ungrammatical and considered to be "sub-standard" by most speakers, whilst, as this book shows, the construction is attested in all modern dialects as well as historic stages since 1350. In answering why auxiliary tun is ungrammatical in modern standard German, it is shown that the stigmatization of tun was caused by prescriptive grammarians in the 16th-18th century. Furthermore it is shown that the stigmatization of tun as "bad" German occurred in clearly discernible stages, from bad poetry (1550-1680), to bad written German (1680-1740) and finally to "bad" German in general (after 1740), thus providing evidence that the history of the standardization of German needs to take into account direct metalinguistic comments from prescriptive grammarians. The effectiveness of linguistic purism is also shown by evidence from two other constructions, namely polynegation and double perfect.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110881103
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: GC 4672
    Schriftenreihe: Studia Linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: German language; German language; Tun (The German word); German language; German language; Tun (The German word)
    Umfang: Online-Ressource (X, 312 S.)
  5. Linguistic purism in action
    how auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001
    Verlag:  Walter de Gruyter, Berlin ; [ProQuest], [Ann Arbor, Michigan]

    Hessisches BibliotheksInformationsSystem HeBIS
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    Universität Frankfurt, Elektronische Ressourcen
    /
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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110881103
    RVK Klassifikation: GC 4672
    Schriftenreihe: Studia linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: Frühneuhochdeutsch; Verb; tun
    Umfang: 1 online resource (324 pages)
    Bemerkung(en):

    Originally presented as the author's thesis (doctoral)--University of Newcastle upon Tyne, 2000

    Includes bibliographical references (pages 276-312)

    Description based on print version record

  6. Linguistic purism in action
    how auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in:
    Erschienen: 2010
    Verlag:  Walter de Gruyter, Berlin

    Otto-von-Guericke-Universität, Universitätsbibliothek
    eBook EBSCO AC
    keine Fernleihe
    Saarländische Universitäts- und Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    keine Fernleihe
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Langer, Nils
    Sprache: Englisch; Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110881103; 3110881101
    RVK Klassifikation: GB 4055
    Schriftenreihe: Studia linguistica Germanica ; 75
    Schlagworte: German language; Tun (The German word); German language; German language; Tun (The German word); German language; German language; Tun (The German word)
    Umfang: Online Ressource (324 pages)
    Bemerkung(en):

    Originally presented as the author's thesis (doctoral)--University of Newcastle upon Tyne, 2000. - Includes bibliographical references (pages 276-312). - Print version record

    Includes bibliographical references (pages 276-312)

    Print version record

    Master and use copy. Digital master created according to Benchmark for Faithful Digital Reproductions of Monographs and Serials, Version 1. Digital Library Federation, December 2002

    Online-Ausg. [S.l.] : HathiTrust Digital Library

  7. Linguistic purism in action
    how auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001
    Verlag:  W. de Gruyter, Berlin

    Otto-von-Guericke-Universität, Universitätsbibliothek
    eBook EBSCO AC
    keine Fernleihe
    Saarländische Universitäts- und Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    keine Fernleihe
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch; Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 3110881101; 9783110881103
    RVK Klassifikation: GB 6521 ; GC 4983 ; GC 4672
    Schriftenreihe: Studia linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: German language; Tun (The German word); German language
    Umfang: Online-Ressource (x, 312 pages)
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references (pages 276-312)

    Originally presented as the author's thesis (doctoral)--University of Newcastle upon Tyne, 2000

    Use copy Restrictions unspecified star MiAaHDL

    Electronic reproduction

  8. Linguistic Purism in Action
    How auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001
    Verlag:  De Gruyter, Berlin

    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden, Hochschulbibliothek Amberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    TH-AB - Technische Hochschule Aschaffenburg, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Augsburg, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Coburg, Zentralbibliothek
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    Hochschule Kempten, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Landshut, Hochschule für Angewandte Wissenschaften, Bibliothek
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    Universitätsbibliothek der LMU München
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Passau
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110170245; 9783110881103; 9783111776668
    Schriftenreihe: Studia Linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: Deutsch; Geschichte; German language; German language; Tun (The German word)
    Weitere Schlagworte: Electronic books
    Umfang: 1 Online-Ressource (X, 312 S.)
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references (pages 276-312). - Originally presented as the author's thesis (doctoral)--University of Newcastle upon Tyne, 2000

    Biographical note: Der Autor hat an der Universität Newcastle upon Tyne promoviert und ist jetzt Dozent für Germanistik an der Universität zu Bristol

    Biographical note: The author received his doctorate at the University of Tyne and now teaches German Studies at the University of Bristol

    Main description: Anhand der Geschichte des Hilfsverbs tun (Susanne tut gern Kuchen essen) seit 1350 wird gezeigt, dass präskriptive Grammatiker im 16. und 17. Jahrhundert aktiv in den Standardisierungesprozess eingegriffen haben, um gewisse morphosyntaktische Konstruktionen von der Prestigesprache "Standarddeutsch" fernzuhalten

    Main description: The auxiliary do (tun) is one of the most-discussed constructions in West Germanic. In German, there is a striking opposition between modern standard German, where the construction is virtually ungrammatical and considered to be "sub-standard" by most speakers, whilst, as this book shows, the construction is attested in all modern dialects as well as historic stages since 1350. In answering why auxiliary tun is ungrammatical in modern standard German, it is shown that the stigmatization of tun was caused by prescriptive grammarians in the 16th-18th century. Furthermore it is shown that the stigmatization of tun as "bad" German occurred in clearly discernible stages, from bad poetry (1550-1680), to bad written German (1680-1740) and finally to "bad" German in general (after 1740), thus providing evidence that the history of the standardization of German needs to take into account direct metalinguistic comments from prescriptive grammarians. The effectiveness of linguistic purism is also shown by evidence from two other constructions, namely polynegation and double perfect

  9. Linguistic purism in action
    how auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001
    Verlag:  Walter de Gruyter, Berlin ; New York

    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden, Hochschulbibliothek Amberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden, Hochschulbibliothek, Standort Weiden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110881103; 3110881101; 9783110170245; 3110170248
    Schriftenreihe: Studia linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: German language / Early modern, 1500-1700 / Auxiliary verbs; German language / Standardization / History; Tun (The German word); FOREIGN LANGUAGE STUDY / Yiddish; Hulpwerkwoorden; Duits; Frühneuhochdeutsch; Verb; tun; Verb; tun; Deutsch; Geschichte; Array
    Umfang: 1 online resource (324 pages)
    Bemerkung(en):

    Originally presented as the author's thesis (doctoral)--University of Newcastle upon Tyne, 2000

    Print version record. - Master and use copy. Digital master created according to Benchmark for Faithful Digital Reproductions of Monographs and Serials, Version 1. Digital Library Federation, December 2002

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  10. Linguistic Purism in Action
    How auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: [2001]; © 2001
    Verlag:  De Gruyter, Berlin/Boston

    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden, Hochschulbibliothek Amberg
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    TH-AB - Technische Hochschule Aschaffenburg, Hochschulbibliothek
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110881103; 9783110170245; 9783111776668
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Studia Linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: German language / Early modern, 1500-1700 / Auxiliary verbs; German language / Standardization / History; Tun (The German word); Deutsch; Deutsch; Geschichte
    Umfang: 1 online resource (x,312pages), illustrations
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher’s Web site, viewed March 24, 2015)

    :

  11. Linguistic Purism in Action
    How auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: [2013]; ©2001
    Verlag:  De Gruyter, Berlin ; Boston

    Zugang:
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    Universitätsbibliothek der RWTH Aachen
    Fachhochschule Bielefeld, Hochschulbibliothek
    Hochschule Bochum, Hochschulbibliothek
    Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
    Universitäts- und Landesbibliothek Bonn
    Fachhochschule Dortmund, Hochschulbibliothek
    Universitätsbibliothek Duisburg-Essen, Campus Essen
    Westfälische Hochschule Gelsenkirchen Bocholt Recklinghausen, Hochschulbibliothek
    Universitätsbibliothek der Fernuniversität
    Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen (katho), Hochschulbibliothek
    Technische Hochschule Köln, Hochschulbibliothek
    Zentralbibliothek der Sportwissenschaften der Deutschen Sporthochschule Köln
    Hochschule Ruhr West, Hochschulbibliothek, Zweigbibliothek Bottrop
    Hochschule Ruhr West, Hochschulbibliothek
    Universitäts- und Landesbibliothek Münster
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110881103
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: GB 4055
    Auflage/Ausgabe: Reprint 2013
    Schriftenreihe: Studia Linguistica Germanica ; 60
    Weitere Schlagworte: German language / Standardization / History; German language / Early modern, 1500-1700 / Auxiliary verbs; Tun (The German word); Frühneuhochdeutsch; Hilfsverb; Schriftsprache; Sprachwandel; Verb; LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Linguistics / General
    Umfang: 1 online resource (322 p.), Zahlr. Abb
  12. Linguistic purism in action
    how auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001
    Verlag:  Walter de Gruyter, Berlin ; New York

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110881103; 9783110170245
    Schlagworte: Deutsch; Geschichte; German language; Tun (The German word); German language
    Umfang: 1 online resource (324 pages)
    Bemerkung(en):

    Originally presented as the author's thesis (doctoral)--University of Newcastle upon Tyne, 2000

    Description based on print version record

  13. Linguistic Purism in Action
    How auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001; ©2001.
    Verlag:  De Gruyter, Berlin

    Biographical note: Der Autor hat an der Universität Newcastle upon Tyne promoviert und ist jetzt Dozent für Germanistik an der Universität zu Bristol. Biographical note: The author received his doctorate at the University of Tyne and now teaches... mehr

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    Duale Hochschule Baden-Württemberg Stuttgart, Bibliothek
    eBook De Gruyter
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    Biographical note: Der Autor hat an der Universität Newcastle upon Tyne promoviert und ist jetzt Dozent für Germanistik an der Universität zu Bristol. Biographical note: The author received his doctorate at the University of Tyne and now teaches German Studies at the University of Bristol. Anhand der Geschichte des Hilfsverbs tun (Susanne tut gern Kuchen essen) seit 1350 wird gezeigt, dass präskriptive Grammatiker im 16. und 17. Jahrhundert aktiv in den Standardisierungesprozess eingegriffen haben, um gewisse morphosyntaktische Konstruktionen von der Prestigesprache "Standarddeutsch" fernzuhalten. The auxiliary do (tun) is one of the most-discussed constructions in West Germanic. In German, there is a striking opposition between modern standard German, where the construction is virtually ungrammatical and considered to be "sub-standard" by most speakers, whilst, as this book shows, the construction is attested in all modern dialects as well as historic stages since 1350. In answering why auxiliary tun is ungrammatical in modern standard German, it is shown that the stigmatization of tun was caused by prescriptive grammarians in the 16th-18th century. Furthermore it is shown that the stigmatization of tun as "bad" German occurred in clearly discernible stages, from bad poetry (1550-1680), to bad written German (1680-1740) and finally to "bad" German in general (after 1740), thus providing evidence that the history of the standardization of German needs to take into account direct metalinguistic comments from prescriptive grammarians. The effectiveness of linguistic purism is also shown by evidence from two other constructions, namely polynegation and double perfect.

     

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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110881103
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: GC 4672
    Schriftenreihe: Studia Linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: German language; German language; Tun (The German word); German language; German language; Tun (The German word)
    Umfang: Online-Ressource (X, 312 S.)