Englische Version: The manuscript of the Weltchronik (Chronicle of the world) presented here was produced in about the year 1300 in the Passau region of Bavaria. With its 240 parchment leaves, the manuscript is not as extensive as one might expect from its title. The strange-looking ancient style of 159 miniatures in gold and bright body colors, interspersed in the text, shows its debt to the so-called Zackenstil (jagged style). The abstract geometric treatment of garments and other fabric, which are placed in strongly angled folds, and the resolute gestures and movements of the characters, especially evoke the impression of being frozen in action. The wide oval faces have a uniform expression. However, the way that an arm, leg, or axe frequently overflows the edge of a frame, the expressive gestures of oversized hands, and the twists and turns of heads in the images nevertheless give the figures a strong sense of momentum. The miniatures probably hark back to a southwest German source, the relationship of which to the original Weltchronik manuscript of Rudolf of Ems is unsettled. The codex is also decorated with an abundance of red-and-blue fleuronnée lombards (pen-flourished initials) at the beginning of each section of the text. In addition, there are eight tendril-like initials with dragons in gold and body color at the beginning of individual books. In the 17th century the codex was owned by the Munich patrician Ferdinand Barth of Harmating. It was passed on to the library of the Count of Törring-Gutenzell, who eventually sold it to the Bavarian Court and State Library in 1909. // Autor: Béatrice Hernad Die hier vorgestellte Weltchronik wurde um 1300 im bairisch-österreichischen Donauraum, möglicherweise in Passau hergestellt. Der merkwürdig altertümlich wirkende Stil der 159 in den Text eingestreuten Miniaturen in Gold und leuchtenden, kräftigen Deckfarben bleibt dem Zackenstil noch sehr verpflichtet. Vor allem die abstrakt geometrische Behandlung der Gewänder, die in gewinkelt brechende, straffe Falten gelegt sind, und die eckig ausfahrenden Bewegungen der Figuren rufen den Eindruck momentaner Erstarrung hervor. Häufige Überschreitung der Rahmen, expressive Gestik der übergroßen Hände, Kopfdrehungen und Blickwendungen verleihen den Figuren dennoch eine starke Dynamik. Die Miniaturen gehen wohl auf eine südwestdeutsche Vorlage zurück, deren Verhältnis zu Urhandschrift des Rudolf von Ems ungeklärt ist. Der Codex ist zusätzlich geschmückt mit einer Fülle von roten und blauen Fleuronnée-Initialen am Anfang der Textabschnitte sowie - zu Beginn der einzelnen Bücher - mit acht Rankeninitialen mit Drachen in Gold und Deckfarben. Im 17. Jahrhundert gehörte der Kodex dem Münchner Patrizier Ferdinand Barth von Harmating. Später gelangte er in die Bibliothek des Grafen von Törring-Gutenzell und von dort 1909 in die Bayerische Hof- und Staatsbibliothek. // Autor: Béatrice Hernad // Datum: 2019
|