Ergebnisse für *

Es wurden 3 Ergebnisse gefunden.

Zeige Ergebnisse 1 bis 3 von 3.

Sortieren

  1. Constructional ‘scene encoding’ and acquisition: Mothers’ use of argument structure constructions in English child-directed speech
    Autor*in: Zeschel, Arne
    Erschienen: 2013
    Verlag:  De Gruyter

    Construction-based language models assume that grammar is meaningful and learnable from experience. Focusing on five of the most elementary argument structure constructions of English, a large-scale corpus study of child-directed speech (CDS)... mehr

     

    Construction-based language models assume that grammar is meaningful and learnable from experience. Focusing on five of the most elementary argument structure constructions of English, a large-scale corpus study of child-directed speech (CDS) investigates exactly which meanings/functions are associated with these patterns in CDS, and whether they are indeed specially indicated to children by their caretakers (as suggested by previous research, cf. Goldberg, Casenhiser and Sethuraman 2004). Collostructional analysis (Stefanowitsch and Gries 2003) is employed to uncover significantly attracted verb-construction combinations, and attracted pairs are classified semantically in order to systematise the attested usage patterns of the target constructions. The results indicate that the structure of the input may aid learners in making the right generalisations about constructional usage patterns, but such scaffolding is not strictly necessary for construction learning: not all argument structure constructions are coherently semanticised to the same extent (in the sense that they designate a single schematic event type of the kind envisioned in Goldberg’s [1995] ‘scene encoding hypothesis’), and they also differ in the extent to which individual semantic subtypes predominate in learners’ input

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    Schlagworte: Argumentstruktur; Kindersprache; Englisch
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.de ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  2. Karl August Wiederhold: Kindersprache und Sozialstatus. - Eine empirisch-pädagogische Untersuchung zum Sprachstand und Sprachwandel bei Kindern des ersten und zweiten Schuljahres. - Kölner Arbeiten zur Pädagogik. 1971. A. Henn Verlag Ratingen - Wuppertal - Kastellaun. 248 S. 8°.; Marita Sommer: Sozio-ökonomische Faktoren in der Sprache sechsjähriger Schulanfänger. (Empirische Untersuchung). Kölner Arbeiten zur Pädagogik. 1972. A. Henn Verlag Ratingen - Kastellaun - Düsseldorf. 115. S. Anhang. 8°. [Rezension]
    Autor*in: Engel, Ulrich
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Heidelberg : Winter

  3. Kindersprache, kindliche Kommunikation und Spracherwerb
    Erschienen: 1980
    Verlag:  Berlin : de Gruyter

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Germanische Sprachen; Deutsch (430)
    Schlagworte: Deutsch; Kindersprache; Spracherwerb
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/de/deed.de ; info:eu-repo/semantics/openAccess