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  1. Linguistic Purism in Action
    How auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: [2001]; © 2001
    Verlag:  De Gruyter, Berlin/Boston

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110881103; 9783110170245; 9783111776668
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: GC 4672
    Schriftenreihe: Studia Linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: German language / Early modern, 1500-1700 / Auxiliary verbs; German language / Standardization / History; Tun (The German word); Deutsch; Deutsch; Geschichte
    Umfang: 1 online resource (x,312pages), illustrations
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher’s Web site, viewed March 24, 2015)

    :

  2. Linguistic purism in action
    how auxiliary "tun" was stigmatized in early new high German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001
    Verlag:  Gruyter, Berlin [u.a.]

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
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    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
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    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
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    TU Berlin, Universitätsbibliothek
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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Dissertation
    ISBN: 9783110170245; 3110170248
    RVK Klassifikation: GC 4672 ; GC 4983 ; GB 6521
    Schriftenreihe: Studia linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: Duits; Hulpwerkwoorden; Deutsch; Geschichte; German language; German language; Tun (The German word); Verb; Frühneuhochdeutsch; tun
    Umfang: X, 312 S., graph. Darst.
    Bemerkung(en):

    Zugl.: Newcastle upon Tyne, Univ., Diss., 2000

  3. Linguistic Purism in Action
    How auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001
    Verlag:  De Gruyter, Berlin

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110170245; 9783110881103; 9783111776668
    RVK Klassifikation: GC 4672
    Schriftenreihe: Studia Linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: Deutsch; Geschichte; German language; German language; Tun (The German word)
    Weitere Schlagworte: Electronic books
    Umfang: 1 Online-Ressource (X, 312 S.)
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references (pages 276-312). - Originally presented as the author's thesis (doctoral)--University of Newcastle upon Tyne, 2000

    Biographical note: Der Autor hat an der Universität Newcastle upon Tyne promoviert und ist jetzt Dozent für Germanistik an der Universität zu Bristol

    Biographical note: The author received his doctorate at the University of Tyne and now teaches German Studies at the University of Bristol

    Main description: Anhand der Geschichte des Hilfsverbs tun (Susanne tut gern Kuchen essen) seit 1350 wird gezeigt, dass präskriptive Grammatiker im 16. und 17. Jahrhundert aktiv in den Standardisierungesprozess eingegriffen haben, um gewisse morphosyntaktische Konstruktionen von der Prestigesprache "Standarddeutsch" fernzuhalten

    Main description: The auxiliary do (tun) is one of the most-discussed constructions in West Germanic. In German, there is a striking opposition between modern standard German, where the construction is virtually ungrammatical and considered to be "sub-standard" by most speakers, whilst, as this book shows, the construction is attested in all modern dialects as well as historic stages since 1350. In answering why auxiliary tun is ungrammatical in modern standard German, it is shown that the stigmatization of tun was caused by prescriptive grammarians in the 16th-18th century. Furthermore it is shown that the stigmatization of tun as "bad" German occurred in clearly discernible stages, from bad poetry (1550-1680), to bad written German (1680-1740) and finally to "bad" German in general (after 1740), thus providing evidence that the history of the standardization of German needs to take into account direct metalinguistic comments from prescriptive grammarians. The effectiveness of linguistic purism is also shown by evidence from two other constructions, namely polynegation and double perfect

  4. Linguistic Purism in Action
    How auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001; ©2001.
    Verlag:  De Gruyter, Berlin

    Biographical note: Der Autor hat an der Universität Newcastle upon Tyne promoviert und ist jetzt Dozent für Germanistik an der Universität zu Bristol. Biographical note: The author received his doctorate at the University of Tyne and now teaches... mehr

    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
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    Biographical note: Der Autor hat an der Universität Newcastle upon Tyne promoviert und ist jetzt Dozent für Germanistik an der Universität zu Bristol. Biographical note: The author received his doctorate at the University of Tyne and now teaches German Studies at the University of Bristol. Anhand der Geschichte des Hilfsverbs tun (Susanne tut gern Kuchen essen) seit 1350 wird gezeigt, dass präskriptive Grammatiker im 16. und 17. Jahrhundert aktiv in den Standardisierungesprozess eingegriffen haben, um gewisse morphosyntaktische Konstruktionen von der Prestigesprache "Standarddeutsch" fernzuhalten. The auxiliary do (tun) is one of the most-discussed constructions in West Germanic. In German, there is a striking opposition between modern standard German, where the construction is virtually ungrammatical and considered to be "sub-standard" by most speakers, whilst, as this book shows, the construction is attested in all modern dialects as well as historic stages since 1350. In answering why auxiliary tun is ungrammatical in modern standard German, it is shown that the stigmatization of tun was caused by prescriptive grammarians in the 16th-18th century. Furthermore it is shown that the stigmatization of tun as "bad" German occurred in clearly discernible stages, from bad poetry (1550-1680), to bad written German (1680-1740) and finally to "bad" German in general (after 1740), thus providing evidence that the history of the standardization of German needs to take into account direct metalinguistic comments from prescriptive grammarians. The effectiveness of linguistic purism is also shown by evidence from two other constructions, namely polynegation and double perfect.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110881103
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: GC 4672
    Schriftenreihe: Studia Linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: German language; German language; Tun (The German word); German language; German language; Tun (The German word)
    Umfang: Online-Ressource (X, 312 S.)
  5. Linguistic Purism in Action
    How auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001
    Verlag:  De Gruyter, Berlin

    Main description: Anhand der Geschichte des Hilfsverbs tun (Susanne tut gern Kuchen essen) seit 1350 wird gezeigt, dass präskriptive Grammatiker im 16. und 17. Jahrhundert aktiv in den Standardisierungesprozess eingegriffen haben, um gewisse... mehr

    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
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    Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, Universitätsbibliothek
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    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
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    Universitätsbibliothek Hildesheim
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    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
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    Hochschule Merseburg, Bibliothek
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    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
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    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Oldenburg, Bibliothek
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    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Elsfleth, Bibliothek
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    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Wilhelmshaven, Bibliothek
    keine Fernleihe

     

    Main description: Anhand der Geschichte des Hilfsverbs tun (Susanne tut gern Kuchen essen) seit 1350 wird gezeigt, dass präskriptive Grammatiker im 16. und 17. Jahrhundert aktiv in den Standardisierungesprozess eingegriffen haben, um gewisse morphosyntaktische Konstruktionen von der Prestigesprache "Standarddeutsch" fernzuhalten. Biographical note: Der Autor hat an der Universität Newcastle upon Tyne promoviert und ist jetzt Dozent für Germanistik an der Universität zu Bristol. Biographical note: The author received his doctorate at the University of Tyne and now teaches German Studies at the University of Bristol. Main description: The auxiliary do (tun) is one of the most-discussed constructions in West Germanic. In German, there is a striking opposition between modern standard German, where the construction is virtually ungrammatical and considered to be "sub-standard" by most speakers, whilst, as this book shows, the construction is attested in all modern dialects as well as historic stages since 1350. In answering why auxiliary tun is ungrammatical in modern standard German, it is shown that the stigmatization of tun was caused by prescriptive grammarians in the 16th-18th century. Furthermore it is shown that the stigmatization of tun as "bad" German occurred in clearly discernible stages, from bad poetry (1550-1680), to bad written German (1680-1740) and finally to "bad" German in general (after 1740), thus providing evidence that the history of the standardization of German needs to take into account direct metalinguistic comments from prescriptive grammarians. The effectiveness of linguistic purism is also shown by evidence from two other constructions, namely polynegation and double perfect.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110170245
    Weitere Identifier:
    9783110881103
    RVK Klassifikation: GC 4672
    Schriftenreihe: Studia Linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: German language; Tun (The German word); German language; Schriftsprache
    Umfang: Online-Ressource (X, 312 S.), Ill.
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references (pages 276-312)

    Originally presented as the author's thesis (doctoral)--University of Newcastle upon Tyne, 2000

  6. Linguistic purism in action
    how auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001
    Verlag:  W. de Gruyter, Berlin

    Otto-von-Guericke-Universität, Universitätsbibliothek
    eBook EBSCO AC
    keine Fernleihe
    Saarländische Universitäts- und Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    keine Fernleihe
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch; Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 3110881101; 9783110881103
    RVK Klassifikation: GB 6521 ; GC 4983 ; GC 4672
    Schriftenreihe: Studia linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: German language; Tun (The German word); German language
    Umfang: Online-Ressource (x, 312 pages)
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references (pages 276-312)

    Originally presented as the author's thesis (doctoral)--University of Newcastle upon Tyne, 2000

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  7. Linguistic purism in action
    how auxiliary "tun" was stigmatized in early new high German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001
    Verlag:  de Gruyter, Berlin

    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Potsdamer Straße
    1 A 469618
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Braunschweig
    2811-7483
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Erfurt / Forschungsbibliothek Gotha, Universitätsbibliothek Erfurt
    GC 4672 L276
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Zentrale Hochschulbibliothek Flensburg
    GC 4672 L276(.015)
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Freiburg
    GE 2001/10354
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Deutsches Seminar, Germanistische Linguistik/Mediävistik, Bibliothek
    Frei 30a: III 6.2 Lan 2.0
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    Universitätsbibliothek Greifswald
    310/GC 4672 L276
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    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    2002 A 17400
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    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    BCa 2033
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    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    2001/8117
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    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
    GF/630/2651
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    Universitätsbibliothek Heidelberg
    2001 A 8214
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    Thüringer Universitäts- und Landesbibliothek
    GER:NK:4410:Lan::2001
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    Universitätsbibliothek Kiel, Zentralbibliothek
    Aw 6714
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Kiel, Zentralbibliothek
    E 21 lan 00
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    Universität Konstanz, Kommunikations-, Informations-, Medienzentrum (KIM)
    deu 156.10/l16
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    Universitätsbibliothek Leipzig
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Otto-von-Guericke-Universität, Universitätsbibliothek
    2009.08096:1
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    Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS), Bibliothek
    QA 2939
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    Universitätsbibliothek Rostock
    GC 4672 L276
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    Saarländische Universitäts- und Landesbibliothek
    2001-9385
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Württembergische Landesbibliothek
    51/10197
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    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    41 A 11762
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
    51.3988
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel; Leibniz-Institut für Deutsche Sprache, Bibliothek
    Sprache: Englisch; Deutsch
    Medientyp: Dissertation
    Format: Druck
    ISBN: 9783110170245; 3110170248
    RVK Klassifikation: GC 4672 ; GB 6521 ; GC 4983
    Schriftenreihe: Studia linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: German language; Tun (The German word); German language
    Umfang: X, 312 S., graph. Darst., 24 cm
    Bemerkung(en):

    Hier auch später erschienene, unveränderte Nachdrucke

    Literaturverz. S. 289 - 312

    Zugl.: Newcastle upon Tyne, Univ., Diss., 2000

  8. Linguistic purism in action
    how auxiliary "tun" was stigmatized in early new high German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001
    Verlag:  Gruyter, Berlin [u.a.]

    Universitätsbibliothek Bamberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Bayreuth
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Eichstätt-Ingolstadt
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Erlangen-Nürnberg, Hauptbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Bayerische Staatsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek der LMU München
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Passau
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Regensburg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Würzburg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Dissertation
    ISBN: 9783110170245; 3110170248
    RVK Klassifikation: GC 4672 ; GC 4983 ; GB 6521
    Schriftenreihe: Studia linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: Duits; Hulpwerkwoorden; Deutsch; Geschichte; German language; German language; Tun (The German word); Verb; Frühneuhochdeutsch; tun
    Umfang: X, 312 S., graph. Darst.
    Bemerkung(en):

    Zugl.: Newcastle upon Tyne, Univ., Diss., 2000

  9. Linguistic Purism in Action
    How auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001
    Verlag:  De Gruyter, Berlin

    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden, Hochschulbibliothek Amberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    TH-AB - Technische Hochschule Aschaffenburg, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Augsburg, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Coburg, Zentralbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Kempten, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Landshut, Hochschule für Angewandte Wissenschaften, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek der LMU München
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Passau
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110170245; 9783110881103; 9783111776668
    Schriftenreihe: Studia Linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: Deutsch; Geschichte; German language; German language; Tun (The German word)
    Weitere Schlagworte: Electronic books
    Umfang: 1 Online-Ressource (X, 312 S.)
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references (pages 276-312). - Originally presented as the author's thesis (doctoral)--University of Newcastle upon Tyne, 2000

    Biographical note: Der Autor hat an der Universität Newcastle upon Tyne promoviert und ist jetzt Dozent für Germanistik an der Universität zu Bristol

    Biographical note: The author received his doctorate at the University of Tyne and now teaches German Studies at the University of Bristol

    Main description: Anhand der Geschichte des Hilfsverbs tun (Susanne tut gern Kuchen essen) seit 1350 wird gezeigt, dass präskriptive Grammatiker im 16. und 17. Jahrhundert aktiv in den Standardisierungesprozess eingegriffen haben, um gewisse morphosyntaktische Konstruktionen von der Prestigesprache "Standarddeutsch" fernzuhalten

    Main description: The auxiliary do (tun) is one of the most-discussed constructions in West Germanic. In German, there is a striking opposition between modern standard German, where the construction is virtually ungrammatical and considered to be "sub-standard" by most speakers, whilst, as this book shows, the construction is attested in all modern dialects as well as historic stages since 1350. In answering why auxiliary tun is ungrammatical in modern standard German, it is shown that the stigmatization of tun was caused by prescriptive grammarians in the 16th-18th century. Furthermore it is shown that the stigmatization of tun as "bad" German occurred in clearly discernible stages, from bad poetry (1550-1680), to bad written German (1680-1740) and finally to "bad" German in general (after 1740), thus providing evidence that the history of the standardization of German needs to take into account direct metalinguistic comments from prescriptive grammarians. The effectiveness of linguistic purism is also shown by evidence from two other constructions, namely polynegation and double perfect

  10. Linguistic purism in action
    how auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001
    Verlag:  Walter de Gruyter, Berlin ; New York

    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden, Hochschulbibliothek Amberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden, Hochschulbibliothek, Standort Weiden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110881103; 3110881101; 9783110170245; 3110170248
    Schriftenreihe: Studia linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: German language / Early modern, 1500-1700 / Auxiliary verbs; German language / Standardization / History; Tun (The German word); FOREIGN LANGUAGE STUDY / Yiddish; Hulpwerkwoorden; Duits; Frühneuhochdeutsch; Verb; tun; Verb; tun; Deutsch; Geschichte; Array
    Umfang: 1 online resource (324 pages)
    Bemerkung(en):

    Originally presented as the author's thesis (doctoral)--University of Newcastle upon Tyne, 2000

    Print version record. - Master and use copy. Digital master created according to Benchmark for Faithful Digital Reproductions of Monographs and Serials, Version 1. Digital Library Federation, December 2002

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  11. Linguistic Purism in Action
    How auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: [2001]; © 2001
    Verlag:  De Gruyter, Berlin/Boston

    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden, Hochschulbibliothek Amberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    TH-AB - Technische Hochschule Aschaffenburg, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Augsburg, Bibliothek
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    Universitätsbibliothek Bamberg
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    Universitätsbibliothek Bayreuth
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Coburg, Zentralbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Kempten, Hochschulbibliothek
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    Hochschule Landshut, Hochschule für Angewandte Wissenschaften, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek der LMU München
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Passau
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Würzburg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110881103; 9783110170245; 9783111776668
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Studia Linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: German language / Early modern, 1500-1700 / Auxiliary verbs; German language / Standardization / History; Tun (The German word); Deutsch; Deutsch; Geschichte
    Umfang: 1 online resource (x,312pages), illustrations
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher’s Web site, viewed March 24, 2015)

    :

  12. Linguistic purism in action
    how auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001
    Verlag:  Walter de Gruyter, Berlin ; New York

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110881103; 9783110170245
    Schlagworte: Deutsch; Geschichte; German language; Tun (The German word); German language
    Umfang: 1 online resource (324 pages)
    Bemerkung(en):

    Originally presented as the author's thesis (doctoral)--University of Newcastle upon Tyne, 2000

    Description based on print version record

  13. Linguistic Purism in Action
    How auxiliary tun was stigmatized in Early New High German
    Autor*in: Langer, Nils
    Erschienen: 2001; ©2001.
    Verlag:  De Gruyter, Berlin

    Biographical note: Der Autor hat an der Universität Newcastle upon Tyne promoviert und ist jetzt Dozent für Germanistik an der Universität zu Bristol. Biographical note: The author received his doctorate at the University of Tyne and now teaches... mehr

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    Biographical note: Der Autor hat an der Universität Newcastle upon Tyne promoviert und ist jetzt Dozent für Germanistik an der Universität zu Bristol. Biographical note: The author received his doctorate at the University of Tyne and now teaches German Studies at the University of Bristol. Anhand der Geschichte des Hilfsverbs tun (Susanne tut gern Kuchen essen) seit 1350 wird gezeigt, dass präskriptive Grammatiker im 16. und 17. Jahrhundert aktiv in den Standardisierungesprozess eingegriffen haben, um gewisse morphosyntaktische Konstruktionen von der Prestigesprache "Standarddeutsch" fernzuhalten. The auxiliary do (tun) is one of the most-discussed constructions in West Germanic. In German, there is a striking opposition between modern standard German, where the construction is virtually ungrammatical and considered to be "sub-standard" by most speakers, whilst, as this book shows, the construction is attested in all modern dialects as well as historic stages since 1350. In answering why auxiliary tun is ungrammatical in modern standard German, it is shown that the stigmatization of tun was caused by prescriptive grammarians in the 16th-18th century. Furthermore it is shown that the stigmatization of tun as "bad" German occurred in clearly discernible stages, from bad poetry (1550-1680), to bad written German (1680-1740) and finally to "bad" German in general (after 1740), thus providing evidence that the history of the standardization of German needs to take into account direct metalinguistic comments from prescriptive grammarians. The effectiveness of linguistic purism is also shown by evidence from two other constructions, namely polynegation and double perfect.

     

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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110881103
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: GC 4672
    Schriftenreihe: Studia Linguistica Germanica ; 60
    Schlagworte: German language; German language; Tun (The German word); German language; German language; Tun (The German word)
    Umfang: Online-Ressource (X, 312 S.)